-2010- | -2009- | -2008- | -2007- | -2006- |
-2005- | -2004- | -2003- | -2002- | -2001- |
-2000- | -1999- | -1998- | -1997- | -1996- |
-1995- | -1994- | -1993- | -1992- | -1991- |
物心がついてから初めて飛行機に乗ったのは確か15歳のときだったはずです。千歳で巨大なジャンボ機を前にして、本当にこれが空を飛ぶのか、、、と思わずビビってしまいました。
そして、それから次に飛行機に乗るまでになんと6年の月日を要することになります。
そういう意味では、早春の成田空港からJAL016便がバンクーバーに向けて離陸して以来、ボクの飛行機搭乗の歴史は始まったといえるでしょう。1988年のことでした。
それ以来現在にいたるまで、47都道府県+100カ国以上を訪れているというのに、どの国の、どの会社の、どの飛行機に、どれだけ乗ったのか、、、何も記録をしてこなかったボクには思い出す術もありません。そもそも、飛行機であれ、地下鉄であれ、ボクにとっては、仕事上利用する公共交通機関の一つにに過ぎなかったのです。
そして、2003年6月。。。
突然ボクは目覚めました。
何気なく本棚から取り出した少々カタめのビジネス書に一枚の搭乗券が挿んであったのです。手に取ってみると、まったく旅情を誘うことのないような厚紙に「中国国際航空公司、登机牌、ULN」などと書いてあります。どういうわけか座席番号は書いてありません。
「ULN」から判断するかぎり、かつて1990年代前半に足繁く通っていたモンゴルに行った際に乗った飛行機の搭乗券の一つということは間違いありません。中国の出国検査のときに押されたかと思われる、非常に読みにくいスタンプを、なんとか読んでみると、「1993年8月3日」と書いてあるようです。
なぜボクはこのビジネス書にこの搭乗券を挿んだのか、懸命に思い出そうとしたのですが、まったく記憶のかなたです。たぶん「しおり」の代わりにしただけなのでしょうが、そうであれば、逆になぜあの頃この本を読んでいたのか、非常に気になって仕方がありません。
さらに翌日、会社の若いモン(仮に名前を佐藤としておきます)が、この本知ってますか、と言って持ってきたのが、「月刊エアライン」の7月号でした。雑誌そのものの興味もさることながら、ひときわボクの興味を引いたのが、特別付録の「マイ・フライト・ログブック」でした。これさえあれば、今後の旅がすべて記録に残せる! そして、これをネタに、ボクには久々にホームページを更新する意欲が湧いてきたのでした。
たぶん過去の「フライト・ログ」の全ては明らかにはならないでしょうが、分かる範囲で「過去」と「未来」の記録を残していきたいと思います。
(2003年07月)
It was probably when I was 15 years old that I took an airplane for the first time in my life. I was totally astonished when I saw a Jumbo-Jet at Chitose airport and I really wondered if the object was able to fly.
It, however, took 6 years till I took an airplane next time.
In this regard, my history as airline traveller started when I took the flight, JAL016, for Vancouver from Narita airport in 1988.
Since then, I have visited all of 47 prefectures in Japan and more than 100 countries in the world. But I do not remember I have taken which airline of which company in which coutnry... I have no way to remember them, as I have not recorded. In fact, air planes are just a mean of transportation for me as subways are.
June, 2003...
Suddenly I was baptised...
I found an old boarding pass in the business book which I happened to take out from my bookshelf. It says like "Air China, Borading Pass, ULN"... I do not know why it does not mention any seat number on it.
Judging from the term "ULN", the boading pass seems to be the one I used when I visited Mongolia. Actually I visited the country quite often in early 90's. The almost illegible stamp on it may be read as "August 03, 1993".
While I tried to remember why I put this boarding pass in the book, it was impossible. I might have used it just as a bookmark. But, if so, I can not help considering why I read the book when I often visited Mongolia...
On the very next day, a young collegue of mine, Mr. Sato (Pseudonym), brought a magazine called "Monthly Airline, July". I was attracted by "My Flight Logbook", which was the bound-in supplement", much more than the magazine itself. I thought I would be able to record every air trips in the future. And I am starting this site to keep such records digitally.
While I guess that I will never clarify all the past flight logs, I will try to keep my past and future flight logs in this website.
July, 2003